20071024

Pencerapan anak bulan secara saintifik

UTUSAN MALAYSIA Jumaat, 5 Disember 2002

Pencerapan anak bulan secara saintifik Oleh Norul Ridzuan Zakaria

PENCERAPAN anak bulan Ramadan dan Syawal adalah aktiviti keagamaan yang dilakukan setiap tahun oleh umat Islam selama lebih daripada 1000 tahun...

Sekiranya diteliti pada sudut astronomi dan sains angkasa, pencerapan anak bulan Ramadan dan Syawal boleh berkembang sebagai aktiviti saintifik di samping aktiviti keagamaan.

Banyak syarat yang ditetapkan dalam pencerapan anak bulan ini merupakan syarat-syarat yang bercirikan penyelidikan dan pembangunan sains.

Syarat utama yang ditetapkan untuk aktiviti pencerapan ini adalah saiz anak bulan, iaitu saiz bulan yang paling kecil. Umur bulan pada ketika ini adalah sehari, iaitu hari pertama fasa bulan. Kedudukan anak bulan pula adalah berhampiran dengan ufuk, di mana biasanya terdapat awan.

Di samping itu, waktu pencerapan anak bulan pula adalah waktu senja, bila mana masih terdapat cahaya matahari. Kesemua syarat yang ditetapkan ini merupakan syarat-syarat yang membuatkan pencerapan paling sukar dilakukan.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2002&dt=1205&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_07.htm

No comments: