20071024

Angkasawan atau pelancong angkasa pertama Malaysia

UTUSAN MALAYSIA 28 Disember 2002

Saintis Menulis Oleh Norul Ridzuan Zakaria

TIDAK sampai sebulan setelah Agensi Angkasa Negara mengumumkan bahawa agensi berkenaan merancang untuk menghantar angkasawan pertama Malaysia, sebuah syarikat pelancongan tempatan pula telah mengumumkan rancangan menghantar pelancong angkasa Malaysia yang pertama.

Syarikat pelancongan berkenaan sebenarnya bertindak sebagai ejen kepada syarikat pelancongan angkasa Space Adventure yang menawarkan pelbagai pakej pelancongan.

Antara pakejnya adalah melancong ke pusat pelancaran kenderaan pelancar, menjalani latihan angkasawan, melakukan penerbangan paras tinggi dan melakukan penerbangan graviti sifar.

Selain daripada Space Adventure, terdapat beberapa buah lagi syarikat pelancongan yang menawarkan pakej pelancongan angkasa.

Pakej pelancongan angkasa yang sebenar, yang mana fasa pertamanya merupakan penerbangan sub-orbital masih belum dapat ditawarkan kerana pesawat angkasa sub-orbital masih belum wujud. Penerbangan sub-orbital adalah penerbangan yang boleh disertai oleh pelancong ke paras ketinggian 100km menggunakan pesawat khas yang dilengkapkan dengan enjin jet dan enjin roket.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2002&dt=1228&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_07.htm&arc=hive

No comments: