20071024

Memacu industri angkasa agenda kita

UTUSAN MALAYSIA 1 September 2003
ANGKASA menawarkan ruang yang luas bagi mana-mana negara di dunia membuat penerokaan.

Justeru, Malaysia tidak boleh hanya berpeluk tubuh menyaksikan negara lain mengembangkan teknologi masing-masing dalam bidang berkenaan memandangkan keupayaan menguasai teknologi angkasa lepas amat penting terutama dari segi pertahanan, keselamatan, tinjauan dan pengumpulan data untuk kajian cuaca.

Masih belum terlambat bagi Malaysia memacu perkembangan teknologi angkasa meskipun masih terkebelakang dalam teknologi ini berbanding negara-negara membangun.

Cadangan untuk menghantar rakyat Malaysia ke angkasa lepas merupakan satu perkembangan menarik dalam usaha Malaysia menerokai angkasa lepas.

Menurut Institut Kajian Angkasa Malaysia (IKAM), Malaysia sememangnya telah ketinggalan dalam bidang sains angkasa berbanding dengan negara-negara maju dan juga negara-negara membangun seperti India, Brazil dan China.

Presidennya, Norul Ridzwan Zakaria bagaimanapun berpendapat Malaysia berkemampuan untuk terus mengikuti kemajuan dan perkembangan bidang ini dengan syarat memberi tumpuan kepada kelebihan yang ada padanya.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2003&dt=0901&pub=utusan_malaysia&sec=laporan%5Fkhas&pg=lk_03.htm&arc=hive

No comments: