20071024

Melancong ke angkasa melalui Malaysia

UTUSAN MALAYSIA 31 Ogos 2002

Angkasa Lepas
PEMILIHAN penyanyi kumpulan N'Sync, Lance Bass sebagai calon pelancong baru ke angkasa lepas merupakan satu berita menarik.

Bass bakal menjadi pelancong ketiga yang berpeluang melawat angkasa lepas selepas Dennis Tito, warga Amerika Syarikat yang menikmatinya tahun lepas dan Mark Shuttleworth, warga Afrika Selatan awal tahun ini.

``Di Malaysia, anda akan diketawakan dan dianggap tidak rasional sekiranya mempunyai hajat sedemikian,'' kata Presiden Institut Kajian Angkasa Malaysia (IKAM), Norul Ridzuan Zakaria.

Kata beliau, cadangan Space Adventure, syarikat yang bertanggungjawab mengendalikan pemergian Tito dan Shuttleworth, tidak begitu menarik minat Pentadbiran Auronautik dan Angkasa Lepas Negara (NASA) Amerika Syarikat ketika diumumkan 10 tahun lepas.

Namun NASA kini terlibat aktif menjayakan impian Bass itu. Di Malaysia kata Norul Ridzuan, IKAM sebuah badan sukarela bersedia membantu mempromosikan pelancongan angkasa lepas tetapi ia bukan semata-mata untuk rakyat Malaysia.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2002&dt=0831&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_06.htm&arc=hive

No comments: