20071024

LIMA 2003 patut pamerkan pesawat angkasa

UTUSAN MALAYSIA 24 Mei 2003

Saintis Menulis Oleh NORUL RIDZUAN ZAKARIA

Pameran Aeroangkasa dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2003 (LIMA 2003) adalah antara pameran yang paling utama di Asia. Selama ini komponen aeroangkasa pameran ini mempamerkan pesawat-pesawat udara untuk kegunaan ketenteraan, awam dan komersial.

Pada hari ini apabila dibincangkan perkara berkenaan aeroangkasa, maka perbincangan ini biasanya melibatkan kedua-dua komponen aero dan angkasa. Tambahan lagi perkataan aeroangkasa itu sendiri adalah terjemahan daripada perkataan Inggeris aerospace yang merupakan kombinasi perkataan aero (udara) dan space (angkasa).

Sehubungan itu, banyak pameran aeroangkasa yang diadakan di Eropah, Rusia dan Amerika Syarikat mempamerkan pameran yang terdiri daripada kedua-dua komponen aero dan angkasa. Pameran aeroangkasa ini biasanya turut mempamerkan pesawat-pesawat angkasa di samping pesawat-pesawat udara walaupun dalam jumlah yang sedikit.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2003&dt=0524&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_04.htm&arc=hive

No comments: