20071024

100 tahun selepas penerbangan adik-beradik Wright

UTUSAN MALAYSIA 20 Disember 2003

Saintis Menulis Oleh NORUL RIDZUAN ZAKARIA

Pada bulan Disember ini telah genap 100 tahun manusia terbang menggunakan pesawat udara, kerana pada bulan Disember 1903, adik-beradik Wright, iaitu Orville dan Wilbur Wright telah berjaya terbang di udara selama beberapa minit menggunakan pesawat udara di Carolina Utara, Amerika Syarikat (AS).

Adik-beradik Wright telah memulakan era penerbangan manusia menggunakan pesawat udara dengan melakukan beberapa penerbangan percubaan ataupun penyelidikan. Kejayaan ini terus mendapat perhatian pihak angkatan tentera Amerika Syarikat apabila mereka menyedari bahawa pesawat udara adik-beradik Wright ini mempunyai potensi dari segi ketenteraan.

Adik-beradik Wright telah diberikan kontrak bagi menghasilkan pesawat udara untuk kegunaan ketenteraan oleh angkatan tentera AS pada bulan Ogos 1909. Pesawat ini boleh terbang selaju 60 km/j. Maka bermulalah era penerbangan udara ketenteraan dan penubuhan angkatan tentera udara yang pertama di dunia.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2003&dt=1220&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_06.htm&arc=hive

No comments: