20071024

Pastikan kesinambungan program angkasawan

UTUSAN MALAYSIA 2 Oktober 2007

WALAU apa pun perspektif pelbagai golongan masyarakat terhadap program angkasawan kebangsaan, ia tetap terlaksana menjelang 10 Oktober ini apabila angkasawan negara yang terpilih berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dengan penerbangan kenderaan pelancar Soyuz.

Perkara terbaik yang patut difikirkan adalah mengenai kesinambungan program tersebut sekembalinya angkasawan berkenaan dari stesen angkasa itu nanti. Apakah tugas dan peranan yang patut dimainkan oleh angkasawan kita bagi memberi faedah kepada rakyat Malaysia dan juga dunia?

Tentulah tidak memadai jika aktiviti yang akan dilakukan oleh angkasawan itu kelak hanyalah sekadar melawat ke sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian dan menyampaikan ceramah berkenaan pengalamannya selama seminggu di ISS. Ini kerana semua maklumat tersebut boleh didapati dengan mudah di zaman kecanggihan teknologi multimedia pada hari ini.

* Dr. Mohd. Roshdi Hassan adalah kakitangan Universiti Putra Malaysia yang bertugas di Rolls Royce UTC University of Sheffield, UK.

Berita lanjut di : http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1002&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_05.htm&arc=hive

No comments: